/* script Google analytics */

joi, 29 septembrie 2011

Viena 2010 ( III ) - La pas prin centrul Vienei - Stephansplatz, Graben, Michaelerplatz, Heldenplatz ....

   Viena este un oras fantastic, care are atât de multe de oferit turistului, însa este necesara, poate, un pic de documentare, pentru a nu rata repere esentiale si pentru a întelege povestile pe care doresc sa le transmita minunatele repere pe care le întâlnesti la tot pasul. Cred ca numai pentru a descoperi zona Innerstadt-ului e necesara cel putin o saptamâna (cu intrari la obiectivele turistice), iar în plus exista atâtea locuri extraordinare în exteriorul Ring-ului... Deci, cunoasterea Vienei nu este un lucru facil, însa explorarea orasului poate aduce satisfactii si surprize deosebite.
   Putine orase se pot mândri cu o bogatie arhitecturala precum cea a Vienei. Capitala austriaca este o adevarata expozitie-muzeu în aer liber, un incredibil material didactic pentru o lectie practica de arhitectura. Cu putina documentare, turistul poate recunoaste aici (aproape) toate stilurile si etapele majore prezente în dezvoltarea arhitecturii de-a lungul timpului. Evident ca totul începe de la vestigiile romane (Vindobona pe timpul Imperiului Roman), dar regasim apoi discret si cladiri ce pastreaza o caracteristica romaneasca - de la începuturile perioadei medievale. Ca aproape toate orasele importante din Europa Apuseana, si Viena detine un amplu patrimoniu de arhitectura gotica, cu edificii absolut remarcabile, precum Stephansdom sau Maria am Gestade. Insa când spui Viena sau când vorbesti despre splendoarea curtii imperiale, ai în minte cu siguranta doua cuvinte: baroc si rococo. Palate, biserici sau gradini - exponente ale acestor curente - aduc astazi faima Vienei. Viena este un paradis pentru iubitorii de baroc, o bucurie a sufletului, o manifestare a opulentei si fastului unor vremuri remarcabile, când conducatori si nobili luminati s-au dedicat dezvoltarii fara precedent a cladirilor si edificiilor. Iar "lectia" de arhitectura vieneza poate continua cu stilurile si realizarile din ultimele doua secole, precum Biedermeier, Neoclasicism, Jugendstil - pâna la arhitectura moderna contemporana. Datorita diversitatii si calitatii remarcabile a cladirilor prezente aici, centrul Vienei (Innerstadt-ul) a fost declarat Patrimoniu Cultural Mondial UNESCO.
    Am conceput pentru a doua zi a sejurului nostru la Viena un program destul de ambitios, prin care vizam câteva obiective turistice majore din zona centrala. De unde sa începi explorarea Vienei? Din punctul sau central, desigur, de la acel "kilometru zero" reprezentat de Stephansplatz. Aici se afla simbolul orasului, poate edificiul cel mai drag vienezilor - Stephansdom. Despre uriasa catedrala care a stat alaturi de ei (si ei alaturi de ea...) de-a lungul atâtor veacuri, care a fost martora asediilor turcesti, si epidemiilor medievale, care pastreaza pentru vecie ramasite partiale ale marilor conducatori din familia imperiala, care a cunoscut ororile celui de-al doilea razboi mondial - voi vorbi într-o alta postare. Pe moment ma voi limita în a spune ca Stephansplatz a fost punctul nostru de plecare în traseul zilei a doua.
   Desi Stephansplatz este dominata (as putea spune chiar strivita...) de silueta catedralei, exista în jur si alte repere remarcabile. Aici gasim o constructie cu totul speciala, Haas Haus. Este imposibil pentru oricine trece prin Stephansplatz sa nu o remarce. Proiectata de un celebru arhitect vienez, Hans Hollein, Haas Haus este în contrast puternic cu restul cladirilor istorice din zona. Proiectantul a dorit în mod special sa realizeze acea fatada deosebita din sticla, pentru a obtine o oglindire de exceptie a imaginii Stephansdom. Formele curbe si materialele moderne folosite accentueaza efectul. Haas Haus a fost la început  o cladire extrem de controversata, existând o puternica opozitie a citadinilor fata de acest proiect. La final, rezultatul a fost absolut exceptional. Curbele rotunjite ale fatadei de sticla fac o trimitere la conturul citadelei antice Vindobona. Asimetria etajelor inferioare, blocurile de marmura care ies din cladire în unghiuri ciudate si alte elemente specifice legate de acoperis au potentat o constructie care a reusit sa coexiste armonios cu cladirile din jur si sa completeze în mod fericit ansamblul arhitectural al zonei. Imaginea Stephansdom reflectata pe fatada Haas Haus este astazi un simbol al capitalei austriece. Perceptia vienezilor s-a schimbat în timp radical, iar astazi marea majoritate a locuitorilor orasului percep Haas Haus drept o capodopera arhitecturala incredibila.

Haas Haus - o bijuterie arhitectonica moderna înaltata chiar lânga Stephansdom
Stephansdom - latura sudica
Materialele moderne si-au facut loc si pe alte fatade din Stephansplatz
 
 
Decoratiunile clasice predomina totusi pe fatadele cladirilor din Innerstadt
   Am început explorarea noastra dimineata devreme, fapt ce ne-a permis sa putem vedea aceasta zona (Stephansplatz - Graben) si altfel decât cuprinsa de freamatul turistilor, de animatia din miezul zilei. Se poate observa în imaginile de mai jos cum arata zona Graben la orele diminetii, iar apoi dupa amiaza, când toate terasele sunt populate si zona devine mai mult decât aglomerata. Tinta noastra principala pentru dimineata era Hofburg-ul, dar sunt multe de vazut chiar si pe scurtul traseu ce leaga Stephansplatz de intrarea în Hofburg. Astfel, principalele repere vizate de noi pe acest segment de traseu au fost: Graben (o strada superba) si celebra coloana monumentala Pestsaule, apoi biserica Peterskirche si mergând pe Kohlmarkt se ajunge în Michaelerplatz, o piata unde regasim ruinele romane, dar si alte edificii remarcabile precum biserica Michaelerkirche sau Loos Haus - si, desigur, un punct de intrare în Hofburg.
   Graben este considerata una dintre cele mai frumoase strazi din Viena si chiar din Europa, un exemplu de eleganta si stil. Numele sau (în traducere - sant) are conotatii istorice, aici fiind un sant exterior, la limita fortificatiilor romane din Vindobona. Santul de aparare a supravietuit mult timp dupa plecarea romanilor, iar în jurul anilor 1100 d.Cr. a fost umplut si a devenit o strada în Viena. Graben a fost cunoscuta înca din sec. al-XIII-lea ca un district comercial al orasului si este si în prezent o artera pietonala faimoasa pentru cladirile sale elegante, monumentele, magazinele si restaurantele care se gasesc aici. Cafenelele din zona sunt sunt si ele renumite pentru prajiturile specifice, iar în anotimpul cald exista multe terase, asaltate de turisti. Demne de admirat sunt fatadele cladirilor, care sunt decorate cu detalii artecturale dintre cele mai complexe.
  Exista doua fântâni pe Graben. Se spune ca arhivele orasului consemneaza înca de la 1455 cheltuieli legate de fântâna amplasata la capatul de nord-vest al strazii. Este denumita Lowenbrunnen, de la capetele de leu care o împodobesc. A doua fântâna a fost ridicata cu circa 100 de ani mai târziu, la 1561. Istoria consemneaza faptul ca ambele fântâni au fost refacute la 1638, apoi la ordinul împaratului Leopold I au fost împodobite cu sculpturi superbe ale sfintilor Joseph si Leopold, executate de Johann Fruhwirt. Peste ani, acestea au fost înlocuite cu reprezentari de plumb realizate de Johann Martin Fischer, iar statuilor originale li s-a pierdut urma.
    Pe Graben se afla una dintre cele mai importante opere sculpturale din oras, o creatie extraordinara, Pestsaule. Pestsaule înseamna "coloana ciumei" si este un monument legat de epidemia de ciuma care a lovit Austria la 1679, facând între 75.000 - 150.000 victime, eveniment catastrofal pentru acele timpuri. Istoria spune ca fugind din orasul devastat de ciuma, împaratul Leopold -I- a promis divinitatii sa ridice o coloana a recunostintei în cazul în care epidemia se va încheia. Chiar în acelasi an, 1679, s-a inaugurat o lucrare provizorie din lemn realizata de Johann Fruhwirt, reprezentând Sfânta Treime pe o coloana corintica alaturi de noua îngeri (corespunzator celor noua coruri de îngeri). In 1683 împaratul i-a comandat unui sculptor (Matei Rauchmiller) lucrarea finala din marmura, însa acesta a murit trei ani mai târziu, timp în care a reusit sa finalizeze doar câteva figuri. In continuare mai multi mesteri renumiti s-au perindat la conducerea proiectului, care a suferit numeroase modificari. Forma finala se bazeaza pe conceptia lui Ludovico Burnacini, care sub reprezentarea Sfintei Treimi a imaginat o piramida-nor cu sculpturi angelice, precum si pe împaratul Leopold -I- îngenunchiat, rugându-se. Realizarea monumentului a durat noua ani, coloana fiind inaugurata la 1693.
    In ciuda modificarilor numeroase ale proiectului si a faptului ca realizarea a implicat mai multi sculptori, monumentul apare ca fiind omogen si reprezinta astazi un punct de atractie pentru toti turistii amatori de fotografii-souvenir. Interesant este faptul ca proiectul Pestsaule s-a transformat de la initiere pâna la finalizare de la o coloana memoriala conservatoare la o scena în stil pur baroc, care nareaza o poveste într-o forma teatrala. Pestsaule marcheaza astfel trecerea catre stilul high-baroc la Viena, curent ce va marca decisiv orasul în urmatorul secol. Mai trebuie spus ca monumentul a impresionat atât de puternic acele vremuri, încât constructii asemanatoare ca stil s-au ridicat ulterior în toate regiunile austriece, astazi regasind acest tip de monument în toate orasele importante din Austria (foarte cunoscute coloanele din Linz, Innsbruck, Graz), dar si în multe localitati mai mici.

Pestsaule pe Graben
Fatade pe Graben
Graben la orele diminetii ....
... si animatia din timpul zilei
Detalii Pestsaule
Sfânta Treime - vârful coloanei
Leopold -I-   îngenunchiat rugându-se
Detalii Pestsaule
Lowenbrunnen - Fântâna Leilor
  
  Odata intrati pe Kohlmarkt, ochii fug aproape fara voie catre una dintre impozantele cupole cu patina verzuie care domina poarta sudica de acces în Hofburg, Michaelertor. Kohlmarkt este si ea una dintre cele mai vechi strazi din Viena, o artera comerciala pe care se regasesc multe branduri cunoscute ale unor designeri renumiti, precum Armani, Chanel, Diesel, Vuitton. Insa pentru noi a fost mai important sa localizam aici una dintre cele mai bune case de dulciuri (e mai mult decât o cofetarie...) vieneze - Demel. Am testat produsele Demel si un an mai târziu, la Salzburg, si as spune ca merita intrat la Demel si servit ceva dulce, oriunde v-ati afla în Austria.

Cupola de la Hofburg - vizibila de pe Kohlmarkt
Demel - o casa de dulciuri cu traditie
Kohlmarkt e o artera comerciala renumita
Kohlmarkt la orele diminetii ...
   La capatul strazii Kohlmarkt se ajunge într-una dintre cele mai vechi piete din Viena, Michaelerplatz. Conceputa pe hârtie înca de la 1725, în concordanta cu planurile acestei aripi sudice a palatului Hofburg - Michaelertrakt, piata în forma de stea în stil baroc a fost definitivata abia la sfârsitul sec. al-XIX-lea, iar la 1927 a devenit primul sens giratoriu al capitalei austriece. Michaelerplatz este importanta în primul rând pentru ca aici se pozitioneaza una dintre intrarile principale în palatul Hofburg, Michaelertor. Insa, în afara de impozanta intrare în palat, piata retine atentia turistilor si prin alte câteva elemente deosebit de interesante.
   Vis-a-vis de intrarea în Hofburg se afla o minunata biserica, Michaelerkirche. Cum despre Hofburg si Michaelerkirche voi scrie în alte postari în detaliu, nu voi insista aici referitor la aceste obiective. Atentia vizitatorului este distrasa de la maretia portii de acces în palat de catre golul aflat în mijlocul pietei. Este o zona de escavari, unde pot fi observate straturi arheologice din perioada romana, fundatii ale zidurilor din antica Vindobona, dar si unele mai recente din sec. XVIII-XIX. Locul este frumos amenajat, împrejmuit cu grilaje si margini îmbracate în marmura, iar panourile explicative ofera informatiile minime necesare.

Michaelerplatz - intrarea în Hofburg si escavarile arheologice din centrul pietei
Ruine ale anticei Vindobona
 
Protejarea vestigiilor si elemente explicative aproape pe fiecare segment
   In Michaelerplatz se afla o cladire care, fara a fi spectaculoasa ca aspect, constituie o adevarata borna în dezvoltarea arhitecturii. Este vorba despre asa numita Looshaus, situata pe dreapta cum se iese din Michaelerkirche, o constructie cu linii simple, placata la primele niveluri cu marmura de nuanta verzuie, sediul Raiffeisen Bank Viena. Looshaus este unul dintre cele mai faimoase proiecte ale arhitectului Adolf Loos, edificiul fiind considerat în prezent unul dintre simbolurile Vienei si una dintre primele constructii exponente ale arhitecturii moderne de pe continentul european. Astazi, nimic nu pare sa indice o nota revolutionara în designul Looshaus. Importanta din punct de vedere arhitectural a cladirii consta în faptul ca a fost prima conceputa pentru utilizari mixte, de spatiu locuibil (etajele superioare) si magazin. Proiectul a fost comandat de firma de croitorie Goldman & Salatch si executat între anii 1910-1911.
   Simplitatea exteriorului, în contrast cu canoanele artitecturale ale vremii, a facut ca Looshaus sa fie o constructie extrem de controversata în rândurile publicului vienez, care a avut în mare majoritate o atitudine potrivnica. Protestele împotriva acestui proiect au fost atât de puternice încât la un moment dat s-a suspendat temporar lucrul la constructie si s-a pus chiar problema demolarii. Singura concesie facuta de arhitectul Adolf Loos a fost ca a permis adaugarea de jardiniere din bronz pentru flori la ferestre. Insusi împaratul Franz Joseph a declarat ca va evita sa foloseasca intrarea în Hofburg dinspre Michaelerplatz, din cauza "oribilei" cladiri. Aceste cuvinte reprezinta un mesaj extrem de drastic, deoarece în acea vreme împaratul era foarte reticent în a emite comentarii referitoare la arhitecti, dupa ce un responsabil cu proiectul Operei de Stat s-a sinucis în urma criticilor venite dinspre publicul vienez si curtea imperiala. Cred ca Looshaus si povestea constructiei sale  merita putina atentie din partea turistilor ajunsi în Michaelerplatz.
   Dincolo de ruinele antice din mijlocul pietei, de silueta zvelta a Michaelerkirche, de povestea Looshaus sau de cladirea Palais Harberstein, ochii vizitatorilor sunt cu siguranta atrasi de splendoarea fatadei curbate a aripii Sf.Mihail a palatului si de cupola dominanta situata deasupra portii de intrare (construita între 1888 - 1893). Intrarea în complexul Hofburg este strajuita de o serie de statui reprezentând muncile lui Hercule, serie realizata de Lorenzo Matielli. Personal am fost impresionat de aceste sculpturi (nu toate cel 12 statui se afla la exterior înspre Michaelerplatz....dar turistii interesati de acest aspect le vor descoperi usor si pe celelalte...), ca si de decoratiunile fastuoase ale cupolei si intrarii în complex. Am citit însa si pareri critice referitoare la urâtenia celor 12 statui .... In orice caz, cred ca oricine simte odata ajuns la Michaelertor ca se apropie de atmosfera imperiala. Câtiva pasi dincolo de intrare si palatul Hofburg, resedinta de iarna a curtii imperiale, începe sa-si dezvaluie splendorile în fata vizitatorilor.

Michaelertor - una dintre intrarile în Hofburg
Looshaus - codinioara controversta, astazi admirata ...
O borna în dezvoltarea arhitecturii moderne - Looshaus
Cupola principala a aripii Sf.Mihail
Frontonul Michaelertor - "Construit de Franz Joseph, dedicat Mariei Theresia si lui Joseph II ..."
 
Cele 12 munci ale lui Hercule ...
 
 
Michaelerplatz si Michaelertor
  Ultimul loc la care ma voi referi în aceasta postare este Heldenplatz - sau în traducere "Piata Eroilor". Construita (si aceasta, ca atât de multe alte locatii importante....) în timpul domniei împaratului Franz Joseph, Heldenplatz a fost gândita ca parte a ansamblului Kaiserforum (Forumul Imperial), care însa nu a fost nicioadata finalizat. Imensa piata a fost conceputa pentru a glorifica razboiul si victoriile imperiale, însa ironia a facut ca putin înainte de inaugurare, Austria sa piarda batalia de la Solferina contra Italiei în 1860. 
   Pe doua laturi piata este marginita de aripi ale complexului Hofburg, de aripa Leopoldina la nord-est si de aripa Neue Burg la sud-est, iar pe celelalte parti are deschideri spre Ring (spre sud-vest se afla uriasa Burgtor Auseres ("poarta exterioara a castelului"), iar spre nord-vest este o deschidere libera spre zona Primariei si Parlamentului). Aripa Neue Burg este indisolubil legata de Heldenplatz, atât prin segmentul în care functioneaza în prezent Presedintia Austriei (destul de modest ca dimensiuni ...), dar mai ales prin celebrul balcon situat deasupra intrarii în Biblioteca Nationala. In aceasta zona semicirculara a Heldenplatz, de la acest balcon devenit celebru, a fost facut în 1938 anuntul Anschluss-ului, al anexarii Austriei de catre Germania. "Ca Fuhrer şi cancelar al naţiunii germane şi al Reich-ului, anunţ istoria germană, că patria mea a intrat în Reich-ului german" - cam acestea au fost cuvintele rostite de Hitler în 1938 si, dincolo de caracterul detestabil al acestei miscari politice, localnicii recunosc ca nu exista în toata Viena o locatie mai potrivita pentru un astfel de discurs, pentru o manifestare mai elocventa a puterii care ocupa Austria. Aceasta este principala caracteristica a Heldenplatz - un loc impresionant prin dimensiuni, prin cladirile înconjuratoare, prin forma arcuita a laturilor, prin proportii si arhitectura, o forma de glorificare a puterii imperiale. 
  Doua statui ecvestre majestuoase domina piata si ele sunt reprezentari a doua figuri ilustre de comandanti austrieci, care s-au distins în bataliile purtate. Unul dintre acestia este arhiducele Carol, duce de Teschen, prezent în multe dintre campaniile purtate de Austria contra lui Napoleon. Meritul cel mai mare care este asociat arhiducelui Carol se refera la reorganizarea armatei imperiale dupa seria ce parea nesfârsita de înfrângeri în fata lui Napoleon si mai ales prestatia armatei în batalia de la Wagram (1809) - din cadrul Razboiului celei de-a cincea Coalitii, pe care austriecii o considera aproape o victorie, desi lupta a fost câstigata de fapt de francezi, ce-i drept cu pierderi imense, însa la final armata austriaca nu a fost alungata si s-a repliat ordonat în Boemia. Al doilea erou omagiat în Heldenplatz este printul Eugen de Savoia, care s-a distins în razboaiele purtate de austrieci cu turcii, cu circa 100 de ani înaintea razboaielor napoleoniene. Mare amator de arta si de frumos, Eugen de Savoia este cunoscut mai ales pentru construirea Palatului Belvedere, amplasat în locul care ofera cea mai frumoasa perspectiva asupra Vienei (fapt valabil pentru situatia orasului în epoca respectiva...).
   Heldenplatz este un punct de mare atractie turistica, datorita proximitatii atâtor muzee situate în Hofburg, apropierii de Ring (si de multe, multe repere faimoase în zona) si nu în ultimul rând de alte doua zone verzi, gradini celebre din Viena, Burggarten si Volksgarten.

Heldenplatz - Aripa Neue Burg
Sediul Presedintiei Austriei
O plimbare cu trasura poate porni din Heldenplatz
 
Printul Eugen de Savoia

Balconul de unde Hitler a anuntat Anschluss-ul în 1938
Monumentul Arhiducelui Carol
Burgtor Auseres ... iesire spre Ring si Maria Theresia Platz
   Centrul Vienei este o zona superba, încarcata de istorie, grandoare si maretie la orice pas. Cea mai buna cale de explorare este de a încerca sa te concentrezi pe zone mai putin extinse ca dimensiuni, dar unde sa poti aborda condensat obiectivele turistice din aria respectiva. Alegerea înteleapta a traseelor poate aduce multe beneficii, legate de timp si efort. Am vorbit în rândurile de mai sus despre câteva repere din prima partea a traseului nostru din a doua zi de sejur la Viena, cu speranta ca pot aduna aici informatii importante despre unele obiective din zona. Asa cum am mai spus, Viena e frumoasa si ar fi pacat sa nu apreciem la justa valoare ceea ce orasul ofera cu atâta generozitate turistilor. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu