/* script Google analytics */

miercuri, 20 iulie 2011

Paste 2010 ( I ) - In drum spre Nessebar (Yailata, Cap Kaliakra, Bolata Cove, Pobiti Kamani)

  Dupa experienta deosebit de placuta pe care am avut-o în vacanta de Paste în 2009, cu acel minisejur de trei nopti petrecute la Hotel Viva din Nisipurile de Aur, optiunea noastra pentru Pastele din 2010 era deja conturata - sa mergem din nou undeva pe litoralul bulgaresc. N-am sa dezvolt mai mult aici, voi spune doar ca a fost o decizie usor de luat daca analizam comparativ serviciile primite la vecinii nostri, fata de ce putem gasi în tara, în conditii relativ similare de cost. In plus, din Braila ajungem relativ usor la statiunile litorale bulgaresti si de fiecare data am oprit pe drum sa vedem cum mai stau lucrurile pe litoralul românesc si totdeauna, la întoarcere ne-am felicitat ca am ales sa mergem câteva sute de km mai la sud.... Asta este, adevarul este evident si putem doar spera ca în câtiva ani buni (cred însa ca multi tare ....) sa ne apropiem de conditiile de pe litoralul vecinilor... Deci, decizia noastra privind vacanta de Paste în 2010 a fost luata în unanimitate în familie, chiar si la nivelul destinatiei efective. Am ales Nessebar-ul, unde am ajuns si în 2009 pentru câteva ore, pentru ca este un loc de care ne-am îndragostit de la prima vedere a orasului vechi. Iar alegerea hotelului nu a fost nici ea grea, fiind un singur complex de cinci stele în oferta de Paste, asa ca destinatia noastra a fost hotelul Sol Nessebar Palace din Nessebar, Bulgaria. 
  M-am gândit mult cum sa numesc aceasta postare.... Poate ca era mai potrivit ceva de genul "Putin altfel pe litoralul Bulgariei" sau "Un altfel de drum spre litoralul bulgaresc", dar am optat totusi sa cuprind în titlu o serie de repere speciale legate de drumul românilor spre statiunile litorale ale vecinilor de la sud. Ideea este simpla, drumul spre hotelul ales pentru un sejur pe litoralul bulgaresc poate fi si altfel decât cel direct, chiar e pacat sa nu oprim la unele obiective care chiar merita atentia turistilor.
  Impresia noastra legata de drumul dinspre Vama Veche spre statiunile litorale bulgaresti este urmatoarea: toata lumea opreste în zona intermediara, dupa vama româneasca, pentru a-si cumpara vigneta, a schimba bani si pentru o scurta pauza. Apoi, majoritatea accelereaza puternic dupa Durankulak, parca pentru a ajunge printre primii la locul de cazare si a se integra cât mai rapid în programul de all-inclusive. Si de aceea am constatat ca prea putini dintre românii ce trec pe acest drum ocolesc pe la Capul Kaliakra sau opresc la Domeniul Regal din Balcik. Se pierd astfel niste obiective turistice interesante la care se poate ajunge cu un ocol minim si care chiar merita sa fie vizitate.
  Pentru voiajul nostru de Paste din 2010 ne-am propus sa încercam sa descoperim litoralul bulgaresc, dincolo de ceea ce înseamna neaparat statiunile turistice. M-am inspirat din relatarile altor turisti, de pe blogurile lor si am decis sa încercam si altceva decât drumul clasic Vama Veche - Durankulak - Balcik - Varna. Asa ca am studiat atent topografia zonei cu GoogleMaps (un instrument excelent daca ai rabdare sa parcurgi zonele de interes) si asa ne-am conceput traseul si obiectivele pe care le-am legat de acest drum. Deci, dupa Durankulak am continuat spre Shabla si aici am virat stânga, parasind drumul principal si mergând pe drumuri locale (care se prezinta bine spre foarte bine), dar asezate chiar pe lânga mare. Mergând la stânga de la Shabla se ajunge dupa câtiva km la mare si apoi am continuat paralel cu litoralul pâna la Yailata. Stiam ca tot litoralul pâna la Cap Kaliakra este stâncos, cu portiuni de faleza înalta si lipsit de plaje. Si chiar asta doream sa vedem si am fost extrem de satisfacuti. Se continua pe litoral vreo 5 km pâna la Tyulenovo si apoi înca vreo 6 pâna la Yailata (atentie la bifurcatia din Kamen Bryag). Aveam pe harta noastra de pe Google mai multe repere (de ex. Cave monasteries), dar nu le-am identificat pe toate. Insa drumul spre Yailata este semnalizat corespunzator.
  Eram cam singura masina care tranzita zona, un sentiment oarecum ciudat, iar la Yailata nu era nimeni, doar noi si un paznic care vindea si biletele. Aici mi s-a confirmat prima data ca bulgarii sunt si ei balcanici, când i-am dat paznicului o bancnota de 20 leva si ne-a spus ca nu are rest si ne-a propus sa-i dam doar 2 leva si nu ne-a mai rupt bilete. Bineînteles ca nu ne-am suparat....
  Ce este Yailata? Yailata este cunoscuta ca o zona declarata rezervatie arheologica (o arie de circa 45 ha asezata pe litoral pe un lant de roci masive), unde exista un fel de asezare cu peste 100 de locuinte aflate în cavitati naturale sau mai ales sapate artificial în stânca, datând din sec. V î.Hr. Trebuie sa precizez ca nu este ceva extrem de spectaculos din punct de vedere al ramasitelor arheologice, desi se pot vedea si exemple de locuinte în pestera, necropole, urme ale unor sanctuare sau chiar ale unui bastion bizantin târziu. Se spune ca aici a trait poetul roman Ovidiu ultimele sale zile de viata, dupa ce exilat fiind de împaratul Augustus la Tomis a fost salvat de prietenii lui cu o nava si s-a refugiat la Yailata.
  Am dorit sa vedem zona însa pentru spectaculosul peisaj natural. Ne aflam deasupra marii pe o faleza înalta, care ofera o imagine fabuloasa. Este un exemplu de priveliste pe care nu o regasim pe litoralul românesc... Iar frumusetea locului, cu valurile înspumate spargându-se de faleza de roca rosie te lasa fara cuvinte.
In vama la bulgari, oprire pentru vigneta si schimb valutar
Marea în dreptul localitatii Shabla. Farul din aceasta locatie în departare
Rezervatia Yailata
 
Stâncile de la Yailata
 
Una dintre "locuintele" din rezervatie
 
Faleza la Yailata
   Dupa popasul de la Yailata ne-am continuat drumul prin Bolgarevo spre Cap Kaliakra. Capul Kaliakra se afla la capatul unei peninsule lungi si înguste, la circa 12 km est de orasul Kavarna. In 2009 nu am putut vizita aceasta locatie când reveneam dupa sejurul de Paste din cauza vremii nefavorabile. Insa în 2010 am avut o vreme splendida, care ne-a facut vizita si mai frumoasa. Capul Kaliakra este un loc cu totul special, de o frumusete rara. Parca te întrebi cu necaz cum este posibil sa gasim astfel de privelisti la doar câteva zeci de km de litoralul românesc atât de laudat de unii (din interes...) sau adulat de cei care nu au avut vointa sau ocazia de a vizita alte tarmuri din strainatate. Peninsula stâncoasa, cu faleze ce ating 70 m înaltime e formata din roci calcaroase si conglomerate,provenind din perioada stravechii Mari Sarmate. Culoarea rosiatica specifica se datoreaza oxizilor de fier inclusi în roca.
    Topologia locului a creat premisele unei fortificatii practic inexpugnabile, aparata din trei parti de apa si de abrupturi inaccesibile, expusa doar dintr-o singura directie - cea a uscatului, dar protejata aici de mai multe centuri succesive de ziduri puternice. Se spune ca cele mai vechi vestigii dateaza din sec. IV î.Hr., de pe vremea unor triburi tracice. Zidurile fortaretei vizibile astazi sunt în majoritate din perioada când ultimul pamânt bulgaresc cadea sub stapânire otomana. Tot de Cap Kaliakra se leaga un alt eveniment major istoric, aici fiind locul unde escadrele rusesti conduse de amiralul Ushakov au distrus flota otomana, eveniment ce a marcat finalul razboiului ruso-turc dintre anii 1787-1791.
   Vizitarea fortaretei este cu siguranta interesanta, însa turistul ajuns aici este impresionat puternic de frumusetea peisajului, Falezele înalte sunt rosii la Kaliakra si spre nord, dar capata o culoare albicioasa spre sud, spre Balchik. Ferme de eoliene spre uscat, ferme de midii în apa, o apa care are o culoare superba aici, dupa cum se poate vedea si în fotografii, toate acestea întregesc un peisaj de exceptie.
Monumentul amiralului Ushakov
Faleza litorala rosiatica spre nord
Ferma de midii
 
Falezele spre sud, spre Balchik devin albe
Puternicile ziduri ale centurii interioare
 
Sa fie oare culoarea Marii Negre ?
Apa...ireal de limpede
Fara a fi o mare fortareata, cetatea este draguta si frumos restaurata
Poarta de acces în cetate
Se observa ferma de eoliene
   Doua legende importante se leaga de acest loc deosebit, Cap Kaliakra. Prima legenda, cea mai cunoscuta, este cea a celor 40 de fecioare. Se spune ca la momentul în care devenise clar ca otomanii vor ocupa cetatea, un grup de 40 de fecioare, pentru a evita robia si dezonoarea în haremurile necredinciosilor, si-au înnodat parul unele de altele si s-au aruncat împreuna în mare la punctul extrem al peninsulei. Astazi exista la intrarea în cetate un monument obelisc care rememoreaza aceasta legenda. A doua istorie este legata de Sf.Nicolae - patronul pescarilor. Se spune ca pe când acesta fugea din calea otomanilor, Dumnezeu încercând sa-l ajute facea sa se ridice pamântul sub picioarele sale si astfel a aparut aceasta limba de pamânt lunga si îngusta. Cu toate acestea sfântul a fost prins si ucis, existând astazi o capela mica, restaurata în 1993, care simbolizeaza mormântul sau.
 
 
 
Statia radar de la Cap Kaliakra
 
Extremitatea Capului Kaliakra...probabil se putea ajunge la acele trepte...
 
Obeliscul celor 40 de fecioare
 
  Litoralul bulgaresc situat la nord de Cap Kaliakra este stâncos, cu portiuni de faleze înalte, lipsit de plaje cu nisip fin. Exista totusi un loc unde gasim o portiune de plaja la nivelul marii, un loc minunat aflat aproape de fortareata de la Cap Kaliakra. Am aflat de acest loc din blogul unui turist român, l-am identificat pe Google Maps si apoi am avut satisfactia de a-l regasi pe teren. Pe drumul de întoarcere de la Cap Kaliakra spre Kavarna se face dreapta pe un drum local, dar în stare buna si dupa doar câtiva km soseaua începe sa coboare si se ajunge la ceea ce se numeste Bolata Cove. Este vorba de un minunat golf semicircular, amenajat pentru plaja. Cred ca vara este superb aici, desi sunt toate sansele sa fie aglomerat, din ceea ce am vazut. Insa senzatia este speciala, greu de regasit pe litoralul Marii Negre. O plaja înconjurata de privelistea unei faleze stâncoase apropiate este ceva inedit si aduce mai degraba cu locuri similare din unele insule grecesti.
Bolata Cove
 
Faleza sudica de la Bolata Cove
Latura nordica la Bolata Cove
 
   Odata cu popasul la Bolata Cove, am încheiat lista de obiective pe care ne-am propus-o în acel an pentru partea de nord a litoralului bulgaresc. Ne-am dori cu siguranta sa revenim în acest golfulet superb pentru o plaja vara, ori poate sa exploram canionul Bolata aflat în apropiere. Am trecut prin Kavarna si ne-am îndreptat spre Nessebar, via Varna, dar nu înainte de a ocoli pentru un alt punct de atractie turistica deosebit de interesant. La circa 18-20 km de Varna spre vest, pe drumul national vechi spre Sofia (deci nu pe autostrada, ci pe drumul national care este practic paralel cu ea...) se afla asa numita "Padure de piatra" sau "Pobiti Kamani" cum zic bulgarii.
    Pobiti Kamani este un fenomen natural inedit. Daca stii la ce sa te astepti, cum a fost si cazul nostru, poti identifica usor si de la distanta zona de câteva sute de hectare a acestei rezervatii, care se întinde de ambele parti ale soselei. Zona este mare, dar o plimbare de 15-30 minute este suficienta pentru o idee referitoare la acest loc special. Intr-o zona nisipoasa apar formatiuni stâncoase individuale sau grupate de forma unor coloane sau trunchi de arbori (de unde si numele de "Padurea de piatra"). Se spune ca formatiunile ating înaltimi de pâna la 5 sau 7 m si grosimi de la 0,3 la 3 m. Coloanele nu sunt din roca masiva, ci mai degraba dintr-un material poros, nisipos. Exista mai multe teorii referitoare la originea acestor formatiuni, de la cele care indica o origine organica la cele care sustin originea anorganica. In esenta este vorba fie despre o geneza precum a coralilor, fie despre un tip de izvoare calde minerale, cu bule de gaz, care permiteau realizarea unor depuneri minerale, totul fiind pe fundul unei mari stravechi. Nu exista o explicatie unanim acceptata, dar asta nu diminueaza farmecul acestui loc.
  Exista multe formatiuni care au primit nume sugestive, pe care le-am aflat din minibrosurile existente la punctul de intrare, unde se cumpara biletele. Intâlnim astfel "Micul tron" si "Marele tron", "Piatra Fertilitatii", "Soldatul", "Solitarul", "Diavolul", "Ciuperca", "Familia" si multe altele. Ca mai peste tot în Bulgaria, intrarile la obiectivele turistice nu sunt scumpe, de ordinul a câteva leva. Am adaugat aici doar câteva dintre fotografiile realizate, suficient însa pentru a surprinde atmosfera locului.
Pobiti Kamani - intrarea pe un tarâm straniu
"Solitarul"
Un peisaj cu adevarat straniu ...
  
Micul tron al ielelor...
 
 
Piatra fertilitatii ...
 
  Cred ca merita mentionat faptul ca în ciuda întinderii mari a rezervatiei, aria parea curata si lipsita de ambalaje aruncate, ba chiar si mucurile de tigari cred ca au fost strânse. Probabil se pregatise sezonul turistic, dar chiar nu ne asteptam sa fie atât de curat. 
  De la Pobiti Kamani am revenit în Varna si ne-am îndreptat apoi spre hotelul Sol Nessebar Palace din Nessebar. Aceasta ultima portiune a drumului spre Nessebar îmi place foarte mult, fiind segmente de veritabila sosea de riviera, cu serpentine pe un drum paralel cu marea. Iar când dupa culmea ultimului deal am zarit privelistea Vechiului Nessebar, acea insulita cu cladirile sale medievale din caramida rosie, unita de tarm printr-un drum pe dig, totul pe fundalul unei mari de un albastru ireal, am stiut ca ne-am ales corect locul vacantei de Paste.... Si cel mai important lucru este ca am ajuns la Nessebar dupa o zi în care am fost încântati de cele vazute pe drum.... Un drum pe care l-am dorit mai putin conventional si cu siguranta nu direct si scurt, dar un drum care ne-a permis sa vedem lucruri minunate din zona litoralului bulgaresc, ignorate probabil de foarte multi dintre turistii care ajung aici. Si continui sa sustin ca merita cu prisosinta o oprire la Cap Kaliakra sau Yailata, o coborâre la Bolata Cove sau un ocol pentru Pobiti Kamani. Pentru ca all-inclusive-ul poate astepta câteva ore, iar obiectivele vizitate merita cu prisosinta.... Iar Bulgaria are fara îndoiala frumusetile si farmecul ei...Totul e sa reusim sa descoperim aceste frumuseti...

Un comentariu:

  1. Asi recomanda cu mare ardoare, si litoralul romanesc, care se pare ca este la fel de necunoscut. In acest sens amintesc: cetatea Enisala si Argamum. La fel, e un peisaj superb, destul de salbatec, in sensul ca nu sunt chiar amenajate. Dar drumul pana acolo este foarte bun, fiind facut recent(2012 cred).

    RăspundețiȘtergere