/* script Google analytics */

luni, 4 iulie 2011

Grecia 2009 - ( VIII ) - Experiente gastronomice în Grecia

  Cred ca majoritatea turistilor aflati într-o tara straina sunt tentati sa cunoasca si sa încerce preparatele culinare autohtone specifice. Nu este un lucru general valabil sau obligatoriu pentru toata lumea, dar este în firea lucrurilor sa fim curiosi în legatura cu gastronomia altor tari si...daca tot ne aflam pe meleaguri straine, probabil ca este cea mai buna ocazie de a încerca specialitatile locale. Toate ghidurile turistice sau documentarele recomanda cu caldura turistilor ca în timpul vacantelor în strainatate sa renunte, macar partial la obiceiurile gastronomice proprii si sa încerce cu încredere preparatele locale. Poate ca în acest fel vacanta poate fi mai împlinita...Poate ca astfel putem avea experiente inedite reusite, putem adauga o pata de culoare vacantei noastre si ne putem apropia mai mult de parfumul local...
  Noi cam asa am procedat în deplasarile noastre în strainatate, macar de curiozitate am încercat anumite preparate specifice locale, acolo unde am avut ocazia si am fost convinsi ca merita.
  In Grecia am reusit sa ne apropiem de gastronomia locala pentru ca serveam totdeauna prânzul în oras sau în acolo unde ne aflam în excursie. Am cautat totdeauna taverne sau restaurante cât mai atractive ca aspect si în special, conform unui sfat bine stiut - pe acelea care ni se pareau a fi mai frecventate de localnici.
  Asa ca, am renuntat în principiu la a comanda ceva clasic de genul gratar cu cartofi prajiti si salata si am încercat preparate cu iz local. Si daca vorbim de Grecia, un ouzo sau un coniac Metaxa trebuie neaparat degustate. Apoi, Grecia este o tara binecuvântata de îmbratisarea marii, iar grecii folosesc cu drag darurile regatului lui Poseidon. Fructele de mare, caracatita preparata în diverse moduri, calamarul, scoicile, crevetii - toate sunt baza unor minunate preparate ce pot fi degustate la tavernele traditionale. Multe sortimente de peste - care de care mai bun, reprezinta de asemenea o optiune extrem de atractiva. La masa probabil ca nu poate lipsi sosul tzatziki, care noua ne place foarte mult. Frigaruile, souvlaki, reprezinta de asemenea o alternativa, desi nu le consider ceva atât de specific Greciei... Cred ca merita încercate de asemenea preparatele din miel, cu adevarat populare printre eleni.
   Si ajungem la un capitol foarte drag noua...dulciurile ! Iar Grecia chiar ofera specialitati extrem de agreabile.... Baclavale, sarailii si alte prajiturele cu mult sirop de zahar si nuca sunt toate prezente în cofetariile lor. Si sunt cu adevarat excelent preparate. Diverse arome (fistic, scortisoara, vanilie, etc) însotesc astfel de specialitati. Si evident, din oferta nu lipsesc minunate prajituri cu crema sau înghetate sau tot ce va doriti... Totul e sa alegeti, sa nu va sperie preturile (servirea la local adauga cost suplimentar prajiturilor) si sa renuntati pe perioada vacantei la grijile legate de silueta sau regim.
Sarailiile - preferatele Andreei
Tati, le încercam pe toate ..?!
 
Inele de calamar si peste spada în Skiathos
 
  Recomand cu caldura încercarea unui platou cu fructe de mare asortate (contine scoici, caracatita, calamar, creveti, etc). Am avut parte si de caracatita excelent pregatita, frageda si gustoasa, dar s-a întâmplat sa fie alta data si cam gumoasa. Calamarul si crevetii au fost excelenti peste tot, iar fileul de peste spada - o nebunie.
  Referitor la preturi, Grecia nu este o tara scumpa în ceea ce priveste mâncarea. O masa de prânz sau o cina poate costa între 8-15 euro, functie de ceea ce se comanda, de bautura aleasa, de localul respectiv etc. In general cu 25-30 euro doua persoane pot mânca foarte bine la o masa. Cocktailurile se învârt în jurul a 6-7.5 euro. Inghetata are preturi rezonabile, dar parca nu este la fel de savuroasa ca în Austria sau Italia. Grecia este o tara în care se pot gasi relativ usor sucuri bune. Si nu trebuie ratate fructele în sirop, servite ca atare sau pe lânga o cafea amara.
  In acest sejur am descoperit gustul maslinelor Kalamata adevarate si ne-a explicat dl. Niko cum sta treaba cu maslinile negre si cele verzi. De atunci, consumam numai Kalamata ... Iar uleiul de masline a devenit nelipsit la prepararea salatelor si nu numai...
  In fine, Grecia are multe lucruri de oferit si pe parte gastronomica. Fara a fi sofisticate, preparatele culinare grecesti sunt pline de savoare si constituie o excelenta alegere în contextul vacantei. Cu siguranta, experientele gastronomice grecesti ne pot apropia mai mult de spiritul Eladei...si cred ca de fapt asa ne si dorim, daca vizitam Grecia...
 

 

Un comentariu:

  1. In vara acestui an, 2011, am lucrat in Grecia, in Creta mai exact. Am stat acolo 2 luni si jumatate si pot zice ca am incercat majoritatea mancarurilor grecesti. Mancaruri precum tocanita aia de ardei, cu vinete, cu ceapa, cartofi, intr-un sos iute, care la inceput nu imi placea deloc, spre final a devenit mancarea mea favorita. Insa, per total, nu prea mi-a placut mancarea greceasca.

    RăspundețiȘtergere